Stifinneren Barnehage SØK BARNEHAGEPLASS HER 

93287374


Årsplan 24/25

Om barnehagen

Stifinneren barnehage er en privatdrevet barnehage som er godkjent i hht lov om barnehager. Barnehagen er bygget i 2015 som et atriumbygg med 2 fløyer,  småbarnsfløy og storbarnsfløy. Vi har kort tilgang til landbruksarealer, skog, kyststi og sjø. Stifinnerens uteareal er preget av naturlige materialer og vi tilbyr barna rom i rommene ute som inne. Stifinneren bygger sitt syn på barn som kompetente og utforskende. Barndommens egenart må ivaretas samtidig som de voksne bevisst støtter barnas læring og utvikling. Stifinneren barnehage skal være et sted der barn får omsorg og opplever barnndoms magi. Det skal også være et sted der de voksne opplever spennende faglig utvikling. 

Stifinneren ønsker med denne årsplanen å fortelle hvordan vi kommer til å vektlegge vårt arbeid gjennom dette året.

Barnehagens formål

«Barnehagen skal i samarbeid og forståelse med hjemmet ivareta barnas behov for omsorg og lek, og fremme læring og danning som grunnlag for allsidig utvikling.»

Stifinneren barnehage er underlagt ”Lov om barnehager” og «Rammeplan for barnehagen» som er en forskrift til loven. Hver barnehage har selv stor frihet til å velge sitt innhold, sine mål og arbeidsmåter, men på bakgrunn av de retningslinjene og føringene rammeplanen gir.

Rammeplanens fagområder danner grunnlag for vår helhetlige tilnærming til lek og læring:

1. Kommunikasjon, språk og tekst, 2. Kropp, bevegelse og helse, 3. Kunst, kultur og kreativitet, 4. Natur, miljø og teknikk, 5. Etikk, religion og filosofi, 6. Nærmiljø og samfunn, 7. Antall, rom og form


VÅR VISJON

EN KREATIV BARNDOM MED KJÆRLIGHET OG TILHØRIGHET

Nestekjærlighet er en av de grunnleggende verdier som vektlegges i den norske barnehagetradisjonen. Nestekjærlighet er å ville hverandre vel og barn skiller ikke på profesjonell eller familiær omsorg. Det kan være blikkontakt, nærhet, tilknytning, men også at vi voksne er lydhør for barnas uttrykk og imøtekommer dem med sensitivitet. Kjærlighet og omsorg kan være nødvendig grensesetting og veiledning der vi voksne erkjenner vårt ansvar som rollemodeller ved å være større, sterkere, klokere og kjærlige for at barna får utvikle tillit til seg selv og andre. Det relasjonelle aspektet er ofte avgjørende for om barnet får en god danningsprosess tidlig i livet.

Danning omfatter alle møter, opplevelser og erfaringer vi gjør gjennom hele livet som påvirker og danner oss som mennesker. Barna skal være aktive aktører i egne danningsprosesser.

«Personalet i Stifinneren skal arbeide for et miljø som både gjør barna til mottakere av omsorg, men som også verdsetter barnas egne omsorgshandlinger».



Reggio Emilia

Reggio Emilia-filosofien har sin forankring i en dyp humanistisk livsholdning som bygger på en sterk tro om menneskets muligheter, en dyp respekt for barnet og en overbevisning om at alle barn fødes rike og intelligente, med en sterk iboende kraft til å utforske verden. Pedagogikken fornyes og utvikles i takt med barnas behov og i takt med samfunnsendringer. Reggio Emilia er ikke et fastlagt pedagogisk opplegg som man kan overta, men man kan la seg inspirere av tankene og filosofien. Man kan bruke dette som en arbeidsmetode i det pedagogiske arbeidet, og utvikle sin egen pedagogiske plattform.

Vårt utgangspunkt er en stor interesse for å forstå og lære å kjenne barna. Det er to grunnelementer som utgjør filosofien; Det ene er oppdragelse til demokrati. Det andre er barnas språk. Barn har mange "språk" å uttrykke seg på og lære gjennom, men frarøves de fleste av dem fordi vi tradisjonelt har bedt barn "tenke uten hender" og "handle uten hode". Grunntanken er at et mangfold av uttrykksmåter gir en dypere forståelse. Pedagogikken har 3 hovedaktører: Barnet, den voksne og rommet. 

Vi er opptatt av at det skal foregå pedagogiske prosesser hele dagen og at rommene og materiale er tilgjengelig for barna så lenge barnehagen er åpen. En tydelig og gjennomtenkt organisasjon er et verktøy for at barn og voksnes læring stadig er i utvikling. Vi har valgt å organisere oss slik at det bidrar til et miljø som fremmer konsentrasjon, arbeidsro og meningsfull fordypning for barn og voksne i mindre og større grupper. Gjennom vår organisering av dagen har vi lagt opp til en rytme der prosjekter, frie aktiviteter, rutiner, spontane oppdagelser, møter og refleksjon utgjør en meningsfull sammenheng.




Det medvirkende barnet

Den pedagogiske filosofien i Reggio Emilia er forankret i en dyp respekt for barnet og en overbevisning om at alle barn er født rike og intelligente, med en sterk drivkraft til å utforske verden. I Reggio Emilia har man en sterk tro på menneskets muligheter, og legger stor vekt på solidaritet, samarbeid og en tro på at man gjennom å bekrefte barnas individualitet og rettigheter på sikt kan forandre verden i en mer demokratisk retning.

I Stifinneren barnehage har vi stort fokus på DEMOKRATI. Det vises gjennom den daglige dialogen med barn der deres ytringer og behov for medvirkning med eller uten ord blir verdsatt. Det vises gjennom hvordan barns forslag blir mottatt, det vises gjennom våre samlinger der de voksne gir rom for barnas stemmer.

Barnehagen er et fellesskap med rom for individet og deres ulike meninger og oppfatninger av verden. Barnas 100 språk må få komme til uttrykk. Gjennom dialog, kroppsspråk, gjennom medvirkning og avstemming. Slik blir barna deltakende, kritiske demokratiske borgere i et samfunn på sikt!

«Det man hører glemmer man, det man ser husker man, det man gjør forstår man» (Loris Malaguzzi)

ROMMET SOM 3. PEDAGOG

LEK OG LÆRINGSMILJØ

I Stifinneren barnehage er rom en hovedaktør i det pedagogiske arbeidet. Når vi skal skape arena for lek og læring så bruker vi det fysiske rommet aktivt for å fremme dette. At barna har et rikt utvalg av leker enten det er løse deler eller definerte leker, at barna kan finne steder i barnehagen der de inspireres til lek og at barnehagen er tilpasset alder både mtp møblering og interesser er utrolig viktig. Derfor vil rommene våre stadig endre seg utfri barnas behov og medvirkning i eget læringsløp. 

Det neste året blir det fokus på å heve kompetansen i personalet om lek spesielt. Vi skal gjennom felles kompetanseplan med Hortensbarnehagen fokusere på lek og læringsmiljø. Samtisidig vil alle i personalet jobbe seg gjennom Udir sin kompetansepakke om lek. 

Kompetansepakken om lek er laget for å bygge opp under kollektiv kompetanseutvikling i barnehagen. Den består av fagstoff, aktiviteter, lydfiler og filmer vi kan bruke i profesjonelle læringsfellesskap. Kompetansepakken inneholder fem temaer: Om lek, din rolle i leken, lek og inkludering, tilrettelegge for det fysiske miljøet inne og tilrettelegge for det fysiske miljøet ute.

Moduler:

  • Kom i gang

  • Modul 0: Introduksjon

  • Modul 1: Om lek

  • Modul 2: Din rolle i leken

  • Modul 3: Lek og inkludering

  • Modul 4: Tilrettelegge for det fysiske lekemiljøet inne

  • Modul 5: Tilrettelegge for det fysiske lekemiljøet ute

TILKNYTNING I BARNEHAGEN

Å begynne i barnehage er en stor overgang for både barn og foreldre, derfor er det viktig at personalet i barnehagen legger stor vekt på å etablere trygge relasjoner til barnet. Tilvenningsperioden er svært sentral for barns opplevelse av trygghet og tilknytningskvalitet er av særlig betydning for de yngste barna i barnehagen. Det er derfor viktig å ha rutiner som sikrer at barnet får hjelp til å etablere en trygg tilknytning til ansatte. Barnehagen bruker overgangsobjeket "Gruffalo" i sitt arbeid med tilknytning og overganger i barnehagen.

1. Samarbeid mellom hjem og barnehage: Tilvenning bør skje på barnets premisser og i god dialog mellom foreldrene og personalet i barnehagen. Et godt samarbeid mellom barnehagen og foreldrene er det aller viktigste for å lykkes med tilvenning. Vi jobber med å gi god informasjon om barnehagens innhold ved bruk av Mykid, oppstartsamtale, foreldresamtaler, møte med foresatte ved henting og levering. Foreldrene er de som kjenner barnet best, derfor er det viktig at dere forteller hvilke psykiske og fysiske behov barnet har. En oppstartsamtale er viktig for å bli kjent med hverandre, stille spørsmål og avklare gjensidige forventninger. Målet med oppstartsamtalen er å sikre en god barnehagestart for barnet i samarbeid med barnets omsorgspersoner.

2. Sett av god tid til tilvenning: Det å starte i en barnehage er en viktig overgang i barns og foreldres liv. De fleste trenger flere dager for å bli trygge på et nytt sted og nye mennesker. Tilknytningsdager bør derfor være godt gjennomtenkt. Sett av god tid til tilvenning. Synes du at tre dager ikke er nok, bruk feriedager for å hjelpe barnet til å bygge et tillitsforhold til nye voksne.

3. Korte dager i begynnelsen: De første ukene etter oppstart i barnehagen kan være krevende for små barn. Vi prøver å legge til rette for litt rolige hverdag de første ukene ved å dele barn i små grupper og velge rolige aktiviteter. Så lenge det er mulig, bør barnet ha kortere dager i begynnelsen og foreldre bør være forberedt på at barnet kan bli fortere trøtt, spise eller sove dårlig. Gi gjerne beskjed om det til ansatte i barnehagen, så vi kan legge til rette for en rolig dag i barnehagen.

4. Primærkontakt: Det er viktig at alle ansatte på avdeling blir kjent med barnet og foreldre. Det skjer over tid og ansvaret for barnet blir naturlig fordelt mellom alle som jobber på avdelingen. Pedagogisk leder på avdeling er som regel kontaktpersonen deres. Men alle barna er forskjellige og har ulike behov. Om det oppstår behov for tettete oppfølging av barnet i tilvenningsperioden, får dere en primærkontakt for å gjøre tilvenning lettere.

5. Besøksdager:  Vi tilbyr besøksdager i forkant til tilvenning hvor barn og foreldre kan være i barnehagen noen timer hver uke før oppstart. Det er en fin mulighet til å møte andre foreldre, barna og bli kjent med barnehagehverdagen. Vi som jobber på avdelingen, får også første mulighet til å skape kontakt med barna og avklare forventninger til tilvenningsperioden.

VERKSTEDPEDAGOGIKK & PROSJEKT SOM METODE

Vårt tilbud om kreativ atelier aktivitet er en viktig del av vår reggio pedagogikk. Hvordan barna blir invitert til fri kreativ utfoldelse, med små inspirasjoner fra de voksne og et godt utvalg udefinerte materialer gir de så mange muligheter til å oppøve flere språk. Vi har atelier inne og hver avdeling kan skape sine små og store atelier enkelt i tillegg.

Spennende er det også at vi kan enkelt bringe våre atelier ut. Gjennom våren planter og bygger vi hagen ute sammen med barna. Spennende. se hva som kommer opp på sommeren og høsten. Vår hage innbyr allerede til å jobbe med hendene, lukte, smake, og skape. Alle barna vil få erfaring i hagen. 

Å arbeide med prosjekter gir barna en helhetlig tilnærming til lek og læring. Nettopp derfor er dette en viktig metode hos oss. 

Enkel oppskrift på et vellykket prosjekt!

1. Dette lurer vi på....
2. Lag hypoteser, et spørsmål eller en påstand
3. Legg en plan med barna, hvordan kan vi utforske dette? 4. Test hypotesene, stemmer det vi trodde, sjekk ut
5. Drøft og oppsummer hva dere fant ut sammen
6. Del med andre, gjennom dokumentasjon


"REISE I FANTASI OG LEK"

Hvert år velger Stifinnerens ansatte noen satsningerområder som er felles for hele barnehagen. Da er det prosjektarbeid som er metoden og barnas medvirkning er i hovedfokus. Årets satsingsprosjekt vil la barna reise gjennom hele året, i fantasien og i lek. Gjett om vi skal lære mye gjennom det! Hver måned vil det bli presentert et nytt reisemål og det blir stor frihet for hver avdeling å velge hvordan de skal være barnas reisefølge og tilrettelegge for en lekende og lærerik opplevelse. Det kan både være steder, andre tider eller kanskje til og med i verdensrommet vi kan reise. Ekte reisenisser blir vi alle Stifinnere kommende år. 

Med egen koffert og pass gleder vi oss til avreise! 



"BARN FORSKER PÅ LIVET"

I vår barnehage er det mye som skjer året rundt, men det er hvordan barna tar del i det som skjer som er avgjørende for om de lærer noe de kan ta med seg videre i livet.

Språk er noe av det viktigste barn forsker på sine første år. Det er også utrolig viktig for minoritetsspråklige barn i vår barnehage. Språket gi identitet og tilhørighet til et fellesskap. Ved hjelp av språket lærer barna å forstå seg selv og omverden. Dette er avgjørende for barnets utvikling både intellektuelt, sosial og emosjonelt. Fortellinger, begrepslæring og lekespråket er bare noe av vårt fokus. 

Barnehagen har en egen plan med strategier for økt språklyst i vår barnehage. 

En innstilling til livet som nysgjerrigperer har vi oppdaget skaper mer spørrende og utforskende barn. Gjennom å undre seg i hverdagen, gjøre eksperimenter, forske på ulike fenomener i livet får barna egne opplevelser som de selv danner egne teorier videre på. De  oppøver kunsten å være kritisk tenkende menneske selv. Når vi forsker må vi bruke alle hjelpemidler vi har. Det innebærer oss digitale verktøy som kamera, iPad, taleopptak, animasjon, robot programmering, mikroskop, teleskop, terrarium osv. Det er så mange spennende måter å utforske livet og naturen spesielt på.


KUL TUR!

Fellesskapsfølelse skaper barnehagen gjerne gjennom turer der barna opplever og erfarer ting sammen. De skal fordype seg i ting som interesserer dem. Undring og utforsking er hovedfokus. Alle barn vil gjennom barnehageåret være med på både spontane og planlagte turer.

Turer er for blandede, alders- og interessegrupper. Vi prioriterer turer i smågrupper, smågrupper gjør undring og utforskning mulig i større grad. Vi benytter oss av turmuligheter i nærområdet i tillegg til uterommet. Nærområdet vårt har mye å tilby! Hva finner vi på tur? Hva kan vi ta med tilbake til barnehagen? 

Vi regner lengre/planlagte turer som utflukter. Dette er turer som blir planlagt i god tid i forveien. Dette kan gjelde hele barnehagen, en avdeling eller en gruppe. Dette kan være besøk på museum, bibliotek, teater e.l.


UTELIV OG LEK I BARNEHAGEN

Ute har barna større muligheter til å utfolde seg i annen type lek enn inne. Spesielt for å utvikle grovmotorikken (gå, løpe, klatre, balansere). Men også for utvikling av sosial kompetanse i lek. Vi er spesielt opptatt av lekematerialer til barna og da vil selvsagt naturen og årstideneni barnehagen by på variasjon.

Vi har 3 bassengområder med lekeapparater, disse apparatene er alderstilpasset slik at barna har utfordringer over tid. Vi har sandbasseng med mulighet for å konstruere og lage sandkaker og grave.Vihar utekjøkken med naturmaterialer. Vi har bålhus der vi kan samles og fyre. Vi har en egen hage der barna planter og steller. Vi har et atrium der barna gjerne sykler på stiene
Vi har en asfaltert balløkke for ballspill, regelleker etc Vi har vannstasjon med vannrenne
Vi har store steiner, stubber og rundstokker. Vi har eget småbarnsområde


Skolestartere

Barna skal det siste året i barnehagen møtes i skolestartergruppen flere ganger i uken for å arbeide med ulike temaer. Vi vet at barn lærer på ulike måter og har det som utgangspunkt. Noen lærer best visuelt, noen ved å lytte og snakke, noen ved å bruke kropp og hender. Gjennom mestring og glede ønsker vi å skape et smittende engasjement hvor barn lærer av hverandre. Det siste året i barnehagen skal de merke at de er skolestartere og dermed øve seg på det å være større. Leken står fortsatt sentralt og vi bruker den som utgangspunkt for læring. Vi samarbeider tett med Åsgården skole og Åsgårdstrand barnehage. Skolestartere markerer slutten i Stifinneren barnehage med en rosa russefeiring med tog og russeknuter.

Mål :

Skolestartere skal være positivt forberedt for overgangen fra barnehage-skole/SFO Tilegne seg sosial og språklig kompetanse og selvtillit
Skape gode relasjoner, fellesskap og tilhørighet i gruppa de starter med
Lære barna handlingsalternativer i lek og aktiviteter til bruk i hverdagen.

Fortsatt bruke fantasien, kreativiteten, undringen, nysgjerrigheten og sitt personlige uttrykk sammen i gruppa


Kvalitetssikring

BARNAS BARNEHAGEMILJØ - livsmestring, trivsel og glede!

Gjennom strukturert arbeid med psykososialt barnehagemiljø skal alle som benytter barnehagen vite at barnehagen tar saken! Aktivitetsplikten sier at personalet skal 

  • Gripe inn og stoppe krenkelsen med en gang 

  • Si ifra til styrer 

  • Undersøke hva som har skjedd

  • Sette inn tiltak, og lage en plan for å søre for at barnet får et trygt og godt barnehagemiljø 

For at barnehagen skal lykkes med alle sine mål og pålegg trengs det er en styringsform som både ivaretar barnas, personalets og de foresattes ønsker og tilbakemeldinger. Gjennom foreldreutvalget og SU sørger vi for å få en felles arena å diskutere barnehagen i.

Det er barnehagens lederteam bestående av alle pedagogiske ledere som har ansvar for at progresjonsplaner følges, veiledning gis og at det pedagogiske arbeidet både dokumenteres og evalueres jevnlig. Gjennom vårt intranett Mykid går mye av det daglige samarbeidet. Ved bruk av teams har vi god kontakt med det offentlige. I tillegg er PBL er stor resurss med sin mentor og bedrifthelsetjeneste. Internt har vi eget HMS utvalg som behandler saker som meldes opp og utviklingsprosjekter vi måtte ha på driftsiden.

Tilslutt deltar vi i foreldreundersøkelsen og har også egne dersom det er behov for å undersøke noe nærmere. Vi er opptatt av dialog og åpenhet for å sikre god kvalitet.


MØTESTRUKTUR FOR UTVIKLING
 UKENTLIG
45 min ledermøte


45 min Prosjektmøter med alle lærerne


30 min prosjektveiledning øvrig personal


30 min prosjekt team


MÅNEDLIG

Personalmøte eller plandag

45 min KO team med ped ledere/støttepedagog

45 min HMS utvalgsmøte