Stifinneren Barnehage SØK BARNEHAGEPLASS HER 

93287374

Vedtekter

§1 Eierforhold

Stifinneren Barnehage AS er en privatdrevet barnehage som eies av Famiglia Holdning AS og driftes i samsvar med lov om barnehager m.v. rammeplan og de forskrifter og retningslinjer som til enhver tid er fastsatt, samt årsplan for barnehagen.

§2 Formål

Formål med barnehagen er i samarbeid med hjemmet ivareta barnas behov for omsorg og lek og fremme læring og danning som grunnlag for allsidig utvikling. Barnehagen bygger på grunnleggende humanistisk arv og tradisjon, slik som respekt for menneskeverdet og naturen, på åndsfrihet, nestekjærlighet, tilgivelse, likeverd og solidaritet.

Se barnehageloven for mer utfyllende info

§3 Åpningstider

Barnehagen tar imot barn i alderen 0-6 år. Åpningstider er fra kl. 06.45 til kl. 16.30, 5 dager i uken. Romjul og påskeuka er barnehagen lukket. Barnehagen er lukket 3 uker i fellesferien uke 28, 29, 30 og åpner for nye barn fra 1. August. I tillegg er det satt av 5 planleggingsdager i året, da er barnehagen også lukket. Vi følger barnehageruten for plandager som er vedtatt av Horten kommune.

§4 Bemanning

Alle barnehager skal ha en pedagogisk og administrativ ledelse. Styrer og pedagogiske ledere skal ha barnehagelærer utdanning eller annen relevant pedagogisk utdanning. Det skal være tilsatt minimum 1 pedagogisk leder til 14 barn over 3 år eller 7 barn under 3 år. Øvrig personal består av barnehagelærere, fagarbeidere og pedagogiske medarbeidere. Bemanningen skal være tilstrekkelig for å drive en tilfredsstillende pedagogisk virksomhet.

§ 4 Henting og levering

De ansatte har ansvar for barna fra de blir levert til de blir hentet. Foresatte er selv ansvarlige for barnet ved levering og henting. Den som leverer eller henter barnet må ikke forlate eller ta med seg barnet før de ansatte har fått beskjed. Ved fellesarrangementer har foresatte ansvar for eget barn fra de ankommer.

Når barnet starter i barnehagen fyller foresatte ut Mykid over hvilke personer som kan hente barnet uten at det gis spesifikk beskjed om dette. De ansatte må få beskjed hvis barnet skal leveres eller hentes av noen andre enn de som står på dette skjemaet.

§5 Samarbeid

Barnehagens foreldreråd er alle foresatte i barnehagen. I foreldrerådet kan foreldre og foresatte møtes og diskutere ønsker og behov, og de kan komme med forslag til barnehagen. Vi har også et samarbeidsutvalg SU, samordnende organ. Samarbeidsutvalget skal være et rådgivende og kontaktskapende organ for alle. Utvalget består av representanter fra de ansatte, eier og en foreldrekontakt fra hver avdeling. Foreldrerådet blir kalt inn til foreldremøte hvert halvår av barnehagen.

Barnehagen er også forpliktet å samarbeide med andre instanser som PPT, helsestasjon, barnevernstjenesten og skoler i Horten kommune. Mer detaljert informasjon om foreldreråd og SU kan dere finne på mykid.

§6 Opptaksmyndighet og rett til plass

Barnehagen er med i samordnet opptak i Horten kommune. Styrer innstiller etter barnehagens kapasitet. Alle barn fylt et år innen utgangen av november det året det søkes barnehageplass, og som har søkt innen fristen 1. Mars har rett på plass. Barnehagen vil alltid ha løpende opptak når vi har ledig kapasitet og barn uten rett til plass vil også bli vurdert dersom det er anledning for det.

§7 Opptakskriterier og oppsigelsesfrist

Tildeling av plasser foregår etter søknad til fellesopptaket. Alle søknader må legges inn elektronisk på Horten Kommune sine nettsider. Barn med funksjonshemninger er prioritert ved opptak såfremt de kan ha nytte av oppholdet. Ellers vil barnehagen prioritere søsken, nærmiljøtilknytning og gruppesammensetning. Opptak er løpende og man kan søke når som helst. Barnehageplassen kan sies opp med 1 måneds varsel og den skal være skriftlig. Etter 1. mai er det ikke mulig å si opp for inneværende barnehageår. Permisjoner kan innvilges etter søknad i kortere perioder. Ta kontakt

§8 Betaling

Foreldrebetaling fastsettes ved makspris av Staten og barnehagen følger maksprisen. Betaling for kost kommer i tillegg. Hos oss blir alle måltider servert. Ved allergier leveres dokumentasjon og vi tilpasser kost. Manglende foreldrebetaling sendes til inkasso dersom det ikke inngås avtale direkte med barnehagen. Manglende betaling uten avtale vil bli ansett som en oppsigelse av plassen. Barnehagen sender ut endelig oppsigelse med dato for opphør.

Foresatte kan få redusert pris på barnehageplassen dersom barnet har søsken i barnehagen eller dersom de har lav inntekt. Dette gis i hht Horten kommunes forskrifter og man må søke direkte til kommunen for eget vedtak.

Streik i inntil 1 måned blant ansatte fører ikke til redusert foreldrebetaling og i oppsigelsestiden må plassen betales for selv om den ikke brukes.

§9 Klageadgang

Ved hovedopptaket kan avslag på søknad påklages. Søker kan også klage dersom ikke andre eller tredje ønske om barnehageplass ble oppfylt. Ved supplerende opptak kan kun de med lovfestet rett klage. Klagen skal fremsettes skriftlig og kommunens klagenemd er klageinstans.

Klagesaker vedrørende barnehagedriften sendes styrer som videreformidler og om nødvendig behandles klagen i HMS utvalget. Dette er barnehagens organ bestående av tillitsvalgte og ledelse. Klager om andre forhold kan rettes til Horten kommunes barnehagemyndighet. 

§10 Taushetsplikt, opplysningsplikt og politiattest

Eier og ansatte har taushetsplikt vedrørende forhold de blir kjent med i sitt arbeid. Personalet er også pålagt opplysningsplikt til barneverntjenesten. Det kreves også politiattest av alle ansatte som jobber med barna.

§11 Arealutnytting

Barnehagen skal følge minimumskrav til arealutnytting iht. barnehageloven. Barnehagen har gode utearealer. Inne er arealnormen beregnet til 5,3 m2 for barn 1-3 år og 4 m2 for barn 3-5 år. Utearealer skal være 6 ganger inneområdet og alle våre avdelinger og uteområdet tilfredsstiller dette kravet

§12 Internkontroll og forsikring

Barnehagen følger forskriftene for helse, miljø og sikkerhetsarbeid, brannvern og produktkontroll. I tillegg er alle barn kollektivt forsikret gjennom Storebrand. Barnehagen plikter å ha et internkontroll system for helse miljø og sikkerhet. Vi bruker PBL mentor hos oss.

§13 Helse

Folkehelseinstituttet har gitt ut en anbefaling til når et barn bør holdes borte fra barnehagen. Barnehagen følger disse anbefalingene.

Barnehagen må få beskjed innen kl. 8.30 hvis barnet ikke kommer i barnehagen på grunn av fri eller sykdom. Så langt det er mulig ønsker barnehagen å få informasjon om hva som feiler barnet, så vi kan kartlegge om det går smittsomme sykdommer.

Hvis barnet skal være i barnehagen, må barnets allmenntilstand være slik at det kan være ute og delta i aktiviteter på linje med andre barn. I tvilstilfeller avgjør pedagogisk leder om barnet er for sykt til å være i barnehagen. Hvis det er i tvil om barnet er friskt nok til å gå i barnehagen, kan man rådføre seg med de ansatte som kjenner både barnet og barnehagehverdagen.

§ 14 Dugnad og arrangementer

SU har ansvar for 2 trivelsesdugnader og 2 fellesarrangementer hvert år. Ved dette er det samarbeid med barnehagen om det praktiske. Alle familier oppfordres til å stille på dugnader. Ved fellesarrangementer kan også søsken og besteforeldre delta.

Vedtektene regulerer er forhold mellom to parter og ved å takke ja til plassen har man akseptert vedtektene.